Søk i denne bloggen

2. februar 2008

Bak et skilt i veikanten




På vei opp til hytta må vi alltid ta en titt til høyre i en spesiell sving. Der "bor" det nemlig masse raggete geiter. Sommerstid er det en fryd å se både små og store hoppe og sprette i innhegningen der, litt sånn Urenluren-aktig som korjenta så riktig sa en gang.

Da vi kjørte oppover sist helg var det selvsagt ingen geiter å se, men like fullt snus hodet til høyre... Og der i veikanten sto det nå et skilt:

~ Mohairbutikken~

Min garndresserte ektemann sto på bremsen og opp i terrenget bar det. Vel inne på gårdstunet på det som skulle vise seg å hete Bakstevold Mohair, ble jeg tatt imot av gårdsfrua og vist inn i butikken. Og wow, der var de nydeligste mohairprodukter smakfullt utstilt! Da jeg etterhvert fikk fokusert øynene skikkelig og sett ordentlig på én og én ting av gangen så jeg også at det var mye annen brukskunst der: kniver, treleker fra Tyskland,masser av sokker, filtede tøfler m/såler, geiteskinn (nydelige!), mohairsåler og selvsagt de mykeste mohairpledd en kan tenke seg. Garn? Jada, men bare rester igjen som gårdsfrua sa, men mere skulle tas inn! Da jeg gikk var det bare én rest igjen ;)

Jeg skal definitivt beregne litt mer reisetid til hytta, spesielt på sommerstid når geitene er ute. Da kan det hende de som venter i bilen ikke blir så utålmodige ;)

"Svingen" hvor Mohairbutikken befinner seg er forøvrig et par km nord for Revetal på R35, bedre kjent som Bispeveien.

1 kommentar:

Kath sa...

Så kjekt med en sånn butikk på vei til hytta da :)Masse flott på bloggen din!Ønsker deg en fin uke!