Søk i denne bloggen

27. februar 2010

Barndomsminner

Jeg har heklet en lue lik en av de jeg hadde i barndommen. Maskene er såkalte muchmasker. De kan minne litt om popkornmasker, men litt enklere. Lua var superrask og supermorsom å hekle. Morsomt fordi masse hyggelige vinterminner trengte seg på underveis :) Takk for mønster Tina!






















Lua passer ypperlig til stjernemaskeskjerfet som jeg strikket tidligere i vinter. Begge disse er strikket i superwash og nylonforsterket garn. Ikke noe kløete ull nei! hihi



















Her er vi, min beste barndomsvenn og jeg, på midten av 60tallet. Og med den omtalte lua på. Den klødde noe innihampen husker jeg, så moren min foret den etter en stund. Sikkert lurt, for den er litt luftig i maskene. På nærbildet under er også knytetrådene synlige. Den opprinnelige dusken var nemlig både stor og tung. Jovisst hadde vi sæggeluer i gamle dager også :0))

Apropos kløete, det var liksom bare sånn det var. Vi klagde, men glemte det så fort vi var kommet ut. Her et lite utvalg av "ullete" bekledning fra 1960 åra. Blogginnehavaren sjøl er modell.











- og 40 år seinere er hun like glad i vinteren og lager fremdeles engler i snøen :0))












Ha en fin ettervinter!

11 kommentarer:

MayM sa...

Så festlige mimrebilder. Husker godt luen du snakker om. Husker vi hadde hjelmlue også som var heklet slik.

LivM sa...

Det var en morsom fotomontasje. Artig at du kunne gjennskape luen!

Dorthe sa...

Fin lue. Den teknikken ser moro ut. Ha en fin søndag.

Dorthe sa...

Fin lue. Den teknikken ser moro ut. Ha en fin søndag.

Ninne sa...

Kjempeflott lue! Så morsomt!

LAs masker sa...

Fin-fin lue! Morsome bilder!

Lisbeth Bula sa...

Herlig! :-)

Tina sa...

Kjempefin lue, Hannesol! :-) Og så artig innlegg du hadde skrevet om barndomsminnene dine! Ha en fin dag! :-)

Turid Holm Flaa sa...

Herlig innlegg. Og slike masker ser kjempespennende ut. Det blir veldig pent. Nydelige bilder av deg :-). Masse hilsen Turid

Emme sa...

Så herlig å se :) Slik lue hadde jeg også,(el en slags hjelm tror jeg det var, heklet av min mormor.

randi K design sa...

Så kjekt du har det! Ja jeg så nettopp et mønster på en slik lue. Den gikk som en farsott i min barndom også, nesten alle hadde en slik en..