Søk i denne bloggen

26. juni 2013

Gamle grytekluter

 Fargerik og rotete - denne samlinga er jeg innmari glad i!
 Her i roteskuffen på kjøkkenet ligger flere av gryteklutene jeg vokste opp med. Vaffelklutene, gul/hvit og lyseblå/hvit, er de som ble mest brukt. Disse har et langt bendelbånd imellom seg istedenfor oppheng eller kroker. Ganske praktisk når jeg tenker etter. Her i huset er det mange par ibruk samtidig, litt sånn plukk&miks. Jeg lurer stadig på hvor det har blitt av "den andre", så kanskje det hadde vært en idé?
Alle gryteklutene har forøvrig sin "historie", slik som håndlagde ting gjerne har :)



Her er noen grytekluter med ukjent historie, dvs ukjent for meg. Disse kjøpte jeg i en gjenbruksbutikk i Sverige. Kjente gamle mønstre, men flere av dem med en liten vri. Kjolegryteklutene bl.a. er veldig forseggjorte med noen ekstra vrier. Disse har jeg heklet etter én gang, men de må finhekles  før mønsteret er klar for deling.

Vaffelklutene, de hvite nederst til venstre, er klare for blogging og kommer i eget innlegg.



Denne enslige  kjøpte jeg  fordi jeg syns den var så fin. Rene kunstverket, eller hva?

Ha en fin uke videre!



4 kommentarer:

Ruths datter sa...

Ja der var det masse fint å hvile øyet på. Artig å se hvor mange du har samlet.
Klem

ANNEPÅLANDET sa...

Så fine! Morsomt med grytekluter med en historie. De fleste av min barndoms grytekluter ble dessverre slitt sønder og sammen. Merkelig at det skal være så koselig å se igjen noe så trivielt som grytekluter? Men det er det - koselig altså.
Ha en riktig fin dag! Her regner vi visst nesten bort...

Bundingen sa...

For en skatt! For noen år siden besøkte jeg ei venninne i Selbu. Da var vi på museet der og så sommerens gryteklututstilling. Kjempeartig! Disse gamle gryteklutene rommer mange barndomsminner.....

Ta godt vare på denne unike samlinga og bruk den!

Klem fra Ingunn

Tonemor sa...

Oioioi for en skatt.
Flotte gryte kluter.
Klem