Søk i denne bloggen

5. november 2013

Gammel og ny ull

 Mannens forsinkede sommerferie er avviklet - nå er sommer'n definitivt over for vår del! Den flotte høsten  iår har gitt oss mange fine utetimer, både på hytta og her i de hjemlige trakter. Ut-på-tur gjør alltid godt! :-)

 Disse har vært i bruk hele siste uke. Supre "turhalvvotter" som kan reguleres både opp og ned etter temperatur og gjøremål. Det er Annepålandet's Mitts i garnet Cotinga. Et garn hun har reklamert så godt for. Jeg lar meg selvsagt ikke påvirke av sånt! ;-)
  

Og hurra for det  - jeg falt pladask for garnet!


Under en av ryddesjauene mine fant jeg dette mønsteret og falt  pladask igjen. Kan dere gjette hvilket garn den er strikket i? -Jepp, Cotinga! Denne bare jeg strikke i mitt eget store, lille "Genserår 2014".
Mønsteret står forøvrig i Familien 21/2013.



Apropos rydding, her er årsaken til min begeistring for Cotingagenseren : yndlingsgenseren min fra barneskolen *jærte*
Moren min strikket denne  på slutten av 60tallet. I årene som fulgte stoppet hun den flere ganger før hun måtte  "lappe" den. Det var dengang skinnlapper var en stor investering, og de ble brukt kun til å forlenge levetiden på plagg som ikke lot seg stoppe flere ganger. Guttejenta Hanne syntes visstnok det var skikkelig tøft med lapper på albuene. Litt sånn cowboyaktig fortelles det.
Mor forteller ellers at genseren er strikket i Triplex.
Hanne 11 år på fisketur i Jotunheimen
 Hadde dere en yndlingsgenser som dere har tatt vare på eller har bilde av? Det hadde vært morsomt å se eller høre om :-)

Er straks tilbake med mer ull fra kottet!



4 kommentarer:

Bundingen sa...

Tøffe halvvotter! Her klarer vi oss ikke med det, for i dag er det 11 minusgrader. Sola skinner og snart er det klart for tur.....
Skjønner godt du vil strikke den lekre genseren. Gensere med fletter går aldri av moten. Tror ikke noen av mine barndoms favoritter er tatt vare på. Utslitte ullplagg ble levert ullvarefabrikken i nærheten og ble nok til ulltepper i sitt siste liv.

Takk for hyggelig kommentar!

Ha en fortsatt fin dag!

Klem fra Ingunn

Villblomsten sa...

Velkommen hjem fra sommerferie da :-)
det var sikkert deilig med ferie på denne tiden av året :-)

og Så fint bilde :-)
og flott genser :-)

ANNEPÅLANDET sa...

Fine halvvanter ;-)

For en fin genser du hadde i barndommen! Triplex var et slitesterkt og bra garn, synd de har sluttet å lage det! Jeg hadde også skinnlapper på albuene - ordentlig, stivt skinn. De lappene du får kjøpt nå, er syntetiske...

Cotinga flettegenseren har jeg også sett på. Har ikke Familien, men så den inne på Nøstesjels blogg - hun hadde strikket den i brunt. Det er så mange fristelser!

BrittB sa...

Så fine halvvotter du har strikka!! Og jeg skjønner veldig godt at du falt for fristelsen til å strikke flettegenseren - den er nydelig!
Ha ei fin-fin strikkehelg! :-)