Søk i denne bloggen

8. november 2013

Ull i bruk

 Det er så hyggelig og inspirerende å se Ull i bruk rundt omkring  i blogglandia!


 Jeg har mest gammel ull i bruk. Her en mohairgenseren som jeg strikket til mannen på 80tallet. Rundstrikk, deling til armer, båthals og isydde armer. Garnet er Butterfly. Denne overtok jeg ganske raskt, og den er fortsatt i jevnlig bruk både på tur og hjemme. Den holder seg forbausende bra! Artig også at det er moderne med "pusegensere" igjen.
 Disse vantene strikket jeg da jeg var fersk nettstrikker for en god del år siden. Mener å huske at de er strikket i Sisu.  De er mye og godt brukt, og er strengt tatt modne for utskiftning.


På hytta brukes Bessajakka som jeg skrev litt om her. Mønsteret heter  "Herrepullover med rullekrage" og kostet 30 øre. Til tross for stopping på mansjettene holder også den seg forbausende bra.

"Selvgjort er velgjort" står det på mønsteret. Et noe omstridt ordtak, for man behøver ikke nødvendigvis gjøre alt selv for at det skal bli bra. Men betydningen her ikke vanskelig å skjønne. Hurra for håndstrikk sier jeg!

God helg!

4 kommentarer:

Ruths datter sa...

Ja ull er arvegods. Liker den siste genseren her. God helg til deg.
klem

BrittB sa...

Så nydelig bilde det øverste her, er det på hytta?
Liker de hanskene dine, de ser gode ut! :-)
Fortsatt god helg!

Hannesol sa...

Ja det er rett på nedsiden av hytta vår :)

ANNEPÅLANDET sa...

Morsomt med ull-i-bruk-innlegg, og særlig årgangs-ull! Du har jo vært supermoderne hele tiden du, med pusegenseren din! Butterfly husker jeg godt, strikket masse luer av det, husker jeg.
Husker det Sisu-garnet også. Syd de sluttet å lage disse fargerike variantene!
Ha en riktig fin helg!