Søk i denne bloggen

22. mars 2014

Hvordan skjule høydemasker? Staver. Hekling.

Høydemasker kan være en kilde til irritasjon på ferdige hekleting, nederst her er et eksempel med enkle staver.

Som oftest står det i oppskrifter *hekle 3 lm som erstatter 1 stav*. Det er flere måter å unngå at de 3 lm synes, her er en variant av lagd høydemaske:

gjør løkken en halv gang høyere

vri nåla mot deg, rundt og under

du har nå 2 løkker på nåla

hent tråden

dra den igjennom 1. løkke

hent tråden igjen

dra igjennom begge løkkene
ferdig høydemaske (stav)

Om en ikke hekler rundt og rundt, slik som på den populære OL-lua f.eks., er min erfaring at høydeøkning vil synes noe. Hva som er akseptabelt eller ikke, er helt individuelt. Jeg bytter på teknikkene, litt på måfå egentlig. På lappene i heklecal'en har jeg tatt meg i å bruke de "lagde" stavene nesten konsekvent. Det vil neppe synes i et stort lappeteppe men det ble nå engang sånn.

Rutene er forøvrig Eight Pointed Flower og  Winter Dream


Her har jeg brukt de på baksiden av en gryteklut og tenker i ettertid at det er litt hipp-som-happ. Økningen synes, men på en annen måte.

Ha en fin uke!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Takk for tips, denne måten skal jeg jammen teste ut. Ser mye finere ut, veldig mye finere ut. :)

Birgitte sa...

Akkurat dette problemet sitter jeg med nå! Hekler en lue i staver, og er ikke fornøyd med overgangene. Skal prøve tipset ditt :)

Bundingen sa...

Takk for tips! Jeg har ingen klar strategi når det gjelder hekling, men som oftest blir jeg fornøyd.

Ønsker deg ei fin vår-uke!

Klem

LivM sa...

Ser smart ut det. Skulle nok vært på et heklekurs hos deg ;-) God Påske!