Søk i denne bloggen

26. november 2012

Somlestrikk

Jeg "lovet" meg selv at jeg ikke skulle blogge før de omtalte strømpene var ferdige. Det har tatt sin tid som dere skjønner! På veien mot ferdigstillelse både strikka og hekla jeg meg bort i andre prosjekter. Her f.eks. er 600gr dominoteppe. Kun én ramse og kant gjenstår. Perfekt tv- og snakkeprosjekt :)
Men tilbake til strømpene. Etter å ha strikka føttene først med vrangsia ut og deretter for store, er de omsider ferdige. Juhuu altså! Nå ligger de nypressa og venter på fotosession i daglys.

Det hender en holder på med ting som ikke vil seg eller hvor driven er totalt fraværende. Hva pleier dere å gjøre da? Rekke opp? Kaste? *grøss* Lar det bli evig ufo? Omformer garnet til noe annet? -Med ett unntak har jeg så langt klart å gjøre ting ferdig - med vekslende resultat. En klok dame sa en gang til meg at alle spør hvem som har gjort det, men ingen spør hvor lang tid han/hun brukte. Jeg har stadig disse ordene i tankene, men innrømmer at klipp/kast/brenn streifer tankene sånn dann og vann..

Jeg ser nemlig at jeg jevnlig har noen treige prosjekter. Fellesnevneren er at disse prosjektene er ting jeg veldig gjerne vil skal bli bedre enn bra. Men så går det gæli da. Strømpene f.eks. fant jeg ikke mønsteret til på 5 måneder (unnskyldning: rotete etter oppussinga ifjor...), så ble det feilstrikking, deretter vondter både her og der av for tjukke pinner.. og bla-bla-bla.. Bare tull og dårlige unnskyldninger selvsagt. Det har tatt meg *host* ett år, men nå er de altså ferdige og det er jommen meg en god følelse!

Full av denne gode følelsen har jeg derfor begynt på et annet prokrastinerings-prosjekt som "bare" er 7 måneder gammelt. Nok ett prosjekt jeg legger sjela mi i, nemlig grytekluter til sønnen. Unnskyldninga her er at det er tungt å strikke med tykt bomullsgarn lenge av gangen...
Men klarer jeg å holde meg til disse (og dominoteppet) noen dager, er muligheten stor for at jeg blir noe så sjeldent som ajour på håndarbeidsfronten. Høres unektelig litt befriende ut! Men det spørs vel.  Punkt 1: det står nyinnkjøpt deilig garn rett i glaninga her. Punkt 2: jeg har som vanlig 'tusen' prosjekter i hodet og en 'million' mønster lagret på pc.

Man er da håndarbeidsgal for søren! :0))

Ha en garnglad aften!

1 kommentar:

ANNEPÅLANDET sa...

Ja, det skal bli spennende å se de strømpene når dagslyset kommer! Jeg er sikker på et de er fine.

Hva gjør man med prosjekter som aldri blir ferdig, spør du. Det HAR nok hendt et par ganger at ting har gått i søpla etter lang tids slit. Men som oftest rekker jeg opp og lager noe annet i stedet. Det skjer ofte. Og noen få ting bare arkiverer jeg (på bunnen av strikkekurven) for å ha å se på/lære av etc. Helt greit at ikke alt blir ferdig, syns jeg, så lenge man lærte noe av det.

Men å bli ajour på håndarbeidsfronten - nei, det blir jeg nok aldri....

Ha en fin tirsdag!